Wandeltips

Wandeltips

Wat goed dat u mee gaat lopen met de 40MM! U mag de afstand kiezen die bij u past maar ik weet dat de meeste deelnemers graag de 40 kilometer willen volbrengen. Een prestatie!

Ongetraind 40 kilometer lopen is te doen. Wilt u echter tot de laatste kilometers ook kunnen genieten van de mensen om u heen en de mooie dorpen en ook de volgende dag nog vrolijk zijn adviseer ik u zich goed voor te bereiden.

 

Hier kort een paar tips

  • Maak twee maanden voor de 40MM elke week een wandeling van zo’n twee uur. Daar bovenop doet u twee of drie keer een tocht van ongeveer 20 kilometer;
  • Train niet alleen met mooi weer zodat u ook weet welke kleding u goed bevalt bij een plensbui of langdurig regen;
  • Probeer niet het te hoge tempo van uw wandelmaatje te blijven volgen. U loopt het op. Als u wilt kletsen doe dat dan met iemand die precies even snel loopt als u;
  • Drink en eet voortdurend. Als u trek of dorst krijgt bent u eigenlijk al te laat. Soep, bananen, een broodje allemaal goed. Laat alle hippe drankjes maar staan want water is prima. Natuurlijk bij de eerste rustplaats koffie met een appeltaartje;
  • Kom met goed passende en ingelopen wandelschoenen aan de start. Echte wandel sokken doen daarbij wonderen bij het voorkomen van blaren. Een garantie om 40 kilometer te lopen zonder een blaar is niet te geven, sorry!
  • Durf te rusten en hierbij soms even lekker de schoenen en sokken uit te doen. Uw spieren zijn u dankbaar ook al laten zij u dat bij de nieuwe start op een nare manier blijken. Schoenen voelen misschien wel iets strak na rust maar ook dat is snel weer weg. Rust een paar keer een kwartier en een wat langere rust van een half uur is voldoende;
  • Loop zonder horloge en / of tijdsafspraken;

Wanneer je geniet en lol hebt onderweg is 40 kilometer ineens een stuk korter!

Door Hans van den Mosselaar