Kalimantan

Ransel Buku

Ransel Buku is een educatief project dat milieueducatie biedt door middel van het lezen van boeken, groepsdiscussies en spelletjes voor kinderen in rivieroeverdorpen in Centraal-Kalimantan. 

Dit project wordt uitgevoerd met de steun van dorpsoudsten, ouders, collega-vrijwilligers, professionele fotograaf David Metcalf, donateurs en anderen die geloven dat het de verantwoordelijkheid van iedereen is om de toegang tot onderwijs voor een betere toekomst te ondersteunen.

Onderwijs is een fundamenteel mensenrecht en essentieel voor het bevorderen van empowerment, zodat iemand zijn volledige potentieel kan bereiken. Er zijn echter nog steeds veel kinderen die geen toegang hebben tot onderwijs, vaak als gevolg van armoede. Afgelegen dorpjes aan de rivier in Centraal-Kalimantan zijn enkele van de vele die op elkaar lijken over de hele wereld. Onder de vele problemen zijn deze plaatsen geografisch uitgedaagd, hebben ze een slechte infrastructuur; lage personele middelen; om nog maar te zwijgen van de beperkte toegang tot boeken van goede kwaliteit.

Het is geen vanzelfsprekendheid dat kinderen na de lagere school door leren. Alleen de kinderen met voldoende bewezen opleiding kunnen doorstromen. Geld is een belangrijk hulpmiddel om goede essentiële basisbehoeften te hebben. We zien dat matig onderwijs matig opgeleide kinderen aflevert. De minder bedeelden krijgen dus ongelijke kansen en deze stichting wil deze kinderen ondersteunen met lessen en middelen als boeken en recentelijk ook computers . De kinderen hebben al een schooldag gehad, maar komen graag dagelijks een uur langs omdat het aanspreekt. De bibliotheek is 6 dagen per week open.

Mede door Ransel Buku gaan nu 8 kinderen naar de highschool in Palangaraya, alleen jongens.

Voor de kinderen in meer afgelegen dorpen aan de rivier bedient een boot de leesbehoefte met vooral boeken. Het wordt drijvende bibliotheek genoemd. Geen elektriciteit, geen wegen naar het dorp, alleen bereikbaar met de boot. Leerkrachten komen ook met de boot mee, één of meerdere keren per week.

De lessen zijn deel van een opleidingsprogramma en leraren in opleiding krijgen ondersteuning van de vier vaste gediplomeerde leerkrachten. Deze leerkracht doet dit nagenoeg belangeloos en is betrokken vanaf het begin. In de tijd voor de pandemie waren de danslessen in regionale tradities in campagnes een zinvolle afwisseling. Het spreekt voor zich dat dit niet meer kan en we hopen dit vlot weer op te pakken. Betere bekendheid met de eigen natuur en het trekken door de omgeving(hiken) krijgt vorm door verpleegkundigen die tekst en uitleg geven, maar ook bijvoorbeeld bloed meten, welke bloedgroep het kind heeft.  Thematisch onderwijs komt voort uit de interesse van de kinderen.

Contactgegevens

 

Peter Bakker

de Ooijevaar 6

1606DL Venhuizen

Bakkero@quicknet.nl

 

 

Contactpersoon:

Aini Abdul

Ainiabdul@gmail.com

Bekijk ook onze andere projecten

Morena Children’s Village

ZUID AFRIKAHet weeshuis, Morena Children’s Village, is in Zuid-Afrika, in Ratjepane, dichtbij Pretoria.  Wilhelmina Lwate, zelf een wees, startte dit weeshuis in Maart 2008.  Het doel is om weeskinderen en kwetsbare kinderen op te vangen. Er wordt niet alleen onderdak...

Lees meer

zr Lidwina

JAVA KALIMANTANVoor een school in Ketapang Java en Sukamara Midden-KalimantanDe bijdrage is bedoeld voor speel en leesmateriaal voor een Playgroup en kleuterschool.  Werkgroep Spierdijk Marja Roosje Noordspierdijkerweg 193 1643NN Spierdijk    ...

Lees meer

zr Bernadette

JAVAInstrumenten voor ziekenhuis Tumpang/MalangEr is nieuwe aanschaf van instrumentarium nodig om aan de eisen van de accreditatie te voldoen . De regering stelt hoge eisen. Het ziekenhuis is klein en ligt in een desa met veel arme mensen.  Werkgroep Wervershoof...

Lees meer